20 Ocak 2014 Pazartesi

Bu Kadar Dejavu Fazla ...



Tuhaf birgün geçirdim... Hala etkisindeyim. Dejavu dediğin ayda yılda bir olur. Yada en azından benim için öyleydi. Ama bugün defalarca yaşadım bu duyguyu. Üst üste olunca kesin ben bir reenkarnasyon ürünüyüm diye düşünmeye başladım :)

Yapılan konuşmalar, büroya gelen adamın anlattıkları, eve gelirken uzun zamandır görmediğim bir arkadaşımla karşılaşıp onunla konuşmam... Hepsi bana dejavu yaşattı resmen.. Bu kadarı da fazla ama haddini bil dejavu =) Kendimden şüphelenmeye başladım artık :)

Sabah büroya geldim. Erkenden yaşlı bir amca geldi. Başladı derdini anlatmaya.. O an bana öyle yaşandık geldi ki anlatamam. Oysa yaşlı amcayı tanımıyorum,daha önce hiç görmedim,anlattığı olay gibi başka bir olaya da şahit olmadım, dosyalarda da öyle birşey okumadım... Amca anlattıkça suratımdaki ifade salaklaşmaya başlıyordu eminim :) 

Arada dejavu tabi ki yaşıyorum her insan gibi.. Ama bir anlık bişey oluyor. Aaa ben bu anı daha önce yaşamıştım sanki diyorum ve geçiyorum.. Bugünkü çok farklıydı.. Neyse olur böyle şeyler dedim ve aklımı uzaklaştırdım oradan.

Sonra bir dosya için dilekçe yazmaya çalışayım derken avukat yanıma geldi. Şu noktalara dikkat et , özellikle bunu vurgula, dilekçede asıl dikkat çeken olay şu olsun falan derken yine aynı şeyi yaşadım.. Ve tabi ki yine o konuda bir dilekçe daha önce yazmamıştım, dosyalarda da okumadım ve avukatla da o konuda konuşmamız hiç olmadı.. Zaten o an adamın söylediklerinin yarısını algılayamadım..Neyse kendine gel Seda dedim.

Akşam oldu. İşlerimi bitirdim ve çıktım bürodan.. Çok uzun zamandır görmediğim bir arkadaşımla karşılaştım. Yolda kısa bir muhabbet ettik. Ve yine aynı his... Olamaz ama bu kadarı gerçekten fazla yuhhh diye düşündüm içimden. Kızı yıllardır görmüyorum. Nasıl olabilir bu diye düşüne düşüne eve geldim.

Tabi ki suratımda şapşal bir ifade... Böylesini hiç yaşamamıştım.. Benim için dejavu dediğin kısacık bir anı daha önce yaşamış gibi hissedersin hepsi bu.O yaşanmışlık hissi sadece birkaç saniye olurdu. Ve sonra aslında daha önce tabi ki böyle bişey yaşamadım deyip yanıldığımı kolayca kabullenebiliyordum. Bugün yaşadıklarım ise olaylar muhabbetler konuşulanlar hiç tanımadığım görmediğim birini daha önce görmüş gibi hissetmek... Bu kadar büyük çaplı bir dejavu çok ağır geldi bana. Çünkü kısa bir an için yaşamadım bunu. Olayların bütünü bana o hissi yaşattı. Yani daha önce tabi ki yaşamadım deyip bir kenara atamıyoruuum :(





Az önce de internette dejavuyla ilgili küçük bir araştırma yaptım. Uzmanlar bu durumu ‘yaşantımızın erken dönemlerinde, küçük bir sahnesini beynimize kaydettiğimiz yaşanmışlıklar, belki bir sima, belki küçük bir parça eşya ya da mekanın küçük bir bölümü’ diye açıklıyor. Kısmi olarak beyne kaydedilen bu görüntüler, şimdiki dönemde gördüklerimizle çağrışıma girerek yanıltıcı biçimde dejavu şeklinde algılanabiliyormuş.

O zaman benim yaşadığım bu tarife hiç uymuyor bence :(


Ayrıca bir de dejavunun tersi bir durum varmış. İsmi jamais-vu yani Fransızca'da hiç görülmedi anlamındaymış. Daha az kişide rastlanıyormuş ve Bu durumdaki kişiler tanıdıkları, bildikleri bir yere gittiklerinde ya da tanıdık birisi ile karşılaştıklarında o yeri ya da o kişiyi hiç görmediklerini söylüyorlarmış. Bu da tuhafmış neyse ki hiç yaşamıyorum :)

Bilimsel olarak dejavuyu şöyle açıklıyorlarmış. 5 duyu organımızdan beyne giden sinyaller (özellikle görüntü ve ses) beyin tarafından algılanamayabilirmiş. Oysa algılanamayan bu bilgi beyinde kaydediliyor ve ne zaman yaşanıldığı konusunda bir bilgi yok. Beyin bu sinyalleri tekrar aldığında ise kişi bu olayı ikinci defa yaşadığı hissine kapılabilirmiş.

Bunun dışında beynin sağ lobu ile sol lobu arasında mikrosaniyeler seviyesinde bir çalışma süresi farkı varmış. Bir olayı beynin bir tarafı diğer tarafından önce algılıyo ve bilgi ikinci lobda algılandığında kişi ikinci defa yaşanmış hissine kapılabiliyormuş.

Ayrıca yaşanılan olayın daha önce bir benzerinin görülen ve hatırlanmayan bir rüyada yaşanmış olması da muhtemelmiş.

İnsan hafızası değiştirilebiliyormuş. Yaşamadığınız bir olayı sürekli yaşamış gibi düşünürsek; örneğin bir filmde başrol oyuncusunun başına gelen bir olayı kendi başınıza gelmiş gibi tahayyül edersek ileride bir gün o olayı gerçekten yaşadığımızı hatırlayabilirmişiz; yani anılarımızı değiştirmiş oluyormuşuz ve  dejavunun sebeplerinden biri de bu olabilirmiş. 

MİŞ MİŞ MİŞ MİŞ... Ayy çıldıracağım yahu=)

"Ara sıra olan bu durum normal kabul edilir. Fakat bu hisse kapılma sıklığı artıyorsa örneğin haftada bir iki kez veya her gün olmaya başlamışsa altta bir hastalık aramak gerekir. " Yazıyordu bir yerde de.. Ben günde birkaç kez yaşadım üstelik. Allah'ım sen aklımı koru :)

İnşallah bir daha aynı duyguyu yaşamam defalarca. Çok rahatsız edici. Sanki bir hayatı ikinciye yaşıyormuşum gibi.. Eğer gerçekten böyleyse de çok sıkıcı üstelik.. Bir film on kere izlenmez ki canım aaa :)

Dejavu ne olur git biraz başkalarıyla uğraş. Bırak peşimi yaa...

2 yorum:

  1. seee noluyo ya meslek ağır tamam da bu kadar çabuk etki etmiş olamaz:D

    YanıtlaSil
  2. Aaay bilmiyorum Allahım sana geliyoruuum diye bağırasım var :D Bugün boş boş etrafa bakıyorum sadece :D

    YanıtlaSil